- Факультет філології та журналістики - https://ff.udpu.edu.ua -

Особливості організації та проведення фольклорної практики

 

[1]

Цього року здобувачі вищої освіти І курсу ОС «бакалавр» денної форми навчання 16у (Освітня програма: Середня освіта (Українська мова і література. Мова і література (польська)) та 17у (Освітня програма: Середня освіта (Українська мова і література. Мова і література (англійська)) груп з метою дотримання рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти в період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби COVID-19 проходили фольклорну практику за місцем проживання.

На підготовчому етапі до проходження фольклорної практики студенти вивчали дисципліну «Український фольклор», під час якої прагнули, за словами професора Наталії Петрівни Сивачук, осягнути суть рідного Слова від першовитоків (фольклору) до висот творчості (поетичного натхнення), що є надзвичайно важливим у професійному становленні майбутнього вчителя-філолога.

Проведення фольклорної практики є одним із основних напрямів роботи науково-дослідної лабораторії «Проблеми підготовки студентів до українознавчої роботи в школі» (керівник – професор Наталія Петрівна Сивачук), тематика практики узгоджується із планом наукової діяльності її структурного підрозділу – науково-методичного центру дослідження фольклору.

Відповідно до дистанційного формату проведення практики кафедрою української літератури, українознавства та методик їх навчання (завідувач  – професор Наталія Петрівна Сивачук) було адаптовано програму практики та оновлено її завдання.  Керівник практики доцент Валентина Гончарук на сторінці фольклорної практики в ІОС для студентів очної та заочної (дистанційної) форм навчання MOODLE розмістила всі необхідні завдання та методичні рекомендації.

Напередодні проходження фольклорної практики керівник організувала настановчу конференцію на платформі ZOOM, під час якої ознайомила здобувачів вищої освіти з темою практики («Фольклорна спадщина моєї родини»), її метою та завданнями, методикою проведення пошуково-збирацької роботи, а також зі звітними матеріалами з практики.

[2]

За потреби практиканти мали змогу отримувати консультації від керівника, радилися  стосовно оформлення звітних матеріалів, результатів проведеного опитування респондентів, оформлення додатків. До звіту здобувачі вищої освіти готували  аудіо- та відеоматеріали з їхнім інтерв’ю з респондентами, з «живим» виконанням фольклорних творів.

[3]

Після завершення фольклорної практики відбувся її захист у формі звітної конференції на платформі ZOOM. Кожен здобувач вищої освіти звітував про результати практики, ділився досвідом проведеної пошукової роботи, акцентував увагу присутніх на записаних зразках народної творчості.

[4] [5] [6] [7]

Зібрані матеріали про історію села, відомих носіїв фольклорної пам’яті, про родини студентів і їхні традиції, календарну та весільну обрядовість, а також автентичні зразки народного мелосу поповнять фонди науково-дослідної лабораторії.

[8]

[9]

Наближення новорічних свят і різдвяних «святок» (як кажуть у народі) відчули і керівник практики, і здобувачі вищої освіти: у звітах з-поміж інших записаних фольклорних творів першість посіли колядки, щедрівки і посівалки.

Як-от такі:

*колядка*

  1. Тобі, Спасе, колядую

Я всім серцем веселюсь

І вже більше не сумую

Вгору з вірою дивлюсь (2 р.)

Приспів: Колядуйте і ви, браття,

В день Христового Різдва

Нехай з ваших душ від щастя

Задзвенять святі слова.

 

  1. Ти відкрив небесні Храми,

Всім любов свою явив

Вивів світ з страшної ями,

Всіх на небо запросив (2 р.)

Приспів

  1. І в моєму серці біднім

Ясла ти собі зготуй

І в народі моїм ріднім

Духом волі сам царюй! (2 р.)

Приспів

  1. А я радісні колядки

Буду в честь Тобі співать

В українській рідній хаткі

Буду думками літать. (2 р.)

(Із фольклорної практики студентки 17у групи Юлії Віталіївни Яковинець,

м. Нововолинськ Володимир-Волинського р-ну Волинської обл.)

*посівалка*

Сію, сію, посівaю,

З Новим роком вaс вітaю!

Щоб ви, Пaне Господaрю,

Були тaкі чисті,

як нaші святки Пречисті.

Щоб були тaкі крaсні,

як нaше сонце ясне!

Щоб були тaкі величні,

як нaш хліб пшеничний!

(Із фольклорної практики студентки 17у групи Каріни Олегівни Григор’євої,

с. Козирка Очаківського р-ну Миколаївської обл.)