- Факультет філології та журналістики - https://ff.udpu.edu.ua -

Науково-методичний семінар «Теорія і практика підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури»

12 жовтня 2018 року на факультеті української філології спільно з Центром доуніверситетської підготовки, Міжвідомчим науково-дослідним центром прикладної лінгвістики та Вінницьким гуманітарно-педагогічним коледжем відбувся ХV науково-методичний семінар «Теорія і практика підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури». Робота семінару здійснювалася за такими напрямами: теоретико-методичні аспекти підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови; теоретико-методичні аспекти підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української літератури; психологічні аспекти підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.

[1]

Про особливості вступної кампанії та новації ЗНО у 2019 році розповіла кандидат педагогічних наук, доцент, помічник ректора Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Цимбал-Слатвінська С. В. Особливо наголосила на тому, що вчителі зможуть підвищувати свою кваліфікацію на базі нашого університету. [2]

[3]

Під час семінару обговорювалися питання щодо проблемних аспектів підготовки до ЗНО з української мови, адже кожному учневі доведеться показати, наскільки успішно він освоїв розділи, присвячені фонетиці, орфоепії та орфографії, опанував лексику і фразеологію, розуміє будову слів і особливості їх утворення, освоїв морфологію і синтаксис. Крім того, для отримання високих балів випускник повинен володіти культурою мовлення і розуміти стилістику літературної української мови. [4]

Комарова З. І., кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини звернула увагу на шкільні прогалини в мовній підготовці, які проявляються під час вивчення студентами-філологами курсу фонетики української мови в закладі вищої освіти. [5]

Особливостям підготовки до ЗНО студентів Вінницького обласного комунального гуманітарно-педагогічного коледжу були присвячені виступи: Похилюк О. М., кандидата філологічних наук, спеціаліста вищої категорії, старшого викладача, декана філологічного факультету (Особливості підготовки до ЗНО з української мови і літератури за допомогою онлайн-тренажерів) та  Скрипник Н. І., кандидата філологічних наук, спеціаліста вищої категорії, завідувача кафедри української філології (Тренувальні тести, вправи та завдання з теми «Лексичне значення слова» на заняттях з української мови). [6]

Жваву дискусію викликав виступ Січкар С.А., кандидата філологічних наук, доцента кафедри практичного мовознавства Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини на тему: «Есе як завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю», оскільки у 2020 році саме такою буде частина 3 сертифікаційної роботи з української мови і літератури. [7]

Своє бачення виконання завдання, яке передбачає створення учасником зовнішнього незалежного оцінювання власного висловлення на дискусійну тему, представила  Лісова Л. В., заслужений учитель України, відмінник освіти України, учитель-методист, учитель української мови і літератури Уманського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. №7-колегіум».

Надзвичайно важливу проблему навчально-пізнавальної компетентності й української літератури в контексті ЗНО порушила Морозова В.В., вчитель української мови і літератури, спеціаліст вищої категорії Старобабанівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Уманської районної ради.

Запорукою успішного складання ЗНО є психологічна готовність його учасників. Лівандовська І. А., викладач кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, ознайомила з діяльністю Центра психологічного розвитку «Інсайт» та окреслила основні психологічні стратегії експрес-підготовки до ЗНО з української мови і літератури. [8]

Активну участь в обговоренні порушених проблем взяли: Новаківська Л. В., доктор педагогічних наук, доцент кафедри української літератури, українознавства та методик їх навчання; Авраменко В. І., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри практичного мовознавства; Денисюк В. В., кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови та методики її навчання; Шпеник С. В., учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, заступник директора з навчально-виховної роботи Уманської загальноосвітньої школи І-IІІ ступенів № 1 Уманської міської ради Черкаської області; Поплавська Т. Л., учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель Текучанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської області; Сісецька Л.Г., учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель Ладижинської загальноосвітньої школи  І-ІІІ ст. Уманського району Черкаської області; Черній Т.П., вчитель української мови і літератури Собківського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Уманської районної ради Черкаської області; Войцехівська В.П., спеціаліст першої кваліфікаційної категорії, Колодистенської загальноосвітньої школи I-III ступенів Уманської районної ради Черкаської області; Король Н.М. та Мельник О. О., вчителі української мови і літератури НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 – медична гімназія» Уманської міської ради Черкаської області

На завершення Січкар С.А. презентувала експрес-курс підготовки до ЗНО з української мови та літератури для учнів 11 класів, підготовлений викладачами факультету української філології, який складається з 9 кластерів у формі корисних порад, що допоможуть опанувати базові теоретичні знання з української мови та літератури, виробити навички успішної мовленнєвої комунікації та підготуватися до складання ЗНО.

У подальшому плануємо продовження такої співпраці з учителями шкіл не тільки в університеті, але й у школах. Сподіваємося на результативність роботи у підготовці учнів до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури. [9]