Григоренко Тетяна Володимирівна
Науковий ступінь: доктор педагогічних наук
Учене звання: професор
Посада: професор кафедри
2023 – професор кафедри української мови та методики її навчання (атестат професора АП 005767 від 20 грудня 2023 р.).
2021 – доктор педагогічних наук; спеціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти; тема дисертації: «Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів-філологів в умовах освітньо-комунікативного середовища закладів вищої освіти» (диплом ДД № 011992 від 29 червня 2021 р.).
2011 – доцент кафедри практичного мовознавства (атестат доцента 12ДЦ № 026320 від 20 січня 2011 р.).
2006 – кандидат філологічних наук; спеціальність 10.02.01 – українська мова; тема кандидатської дисертації: «Етнографічна лексика і фразеологія у складі української літературної мови» (диплом ДК № 033796 від 13 квітня 2006 р.).
Освіта:
2019–2021 – Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини за спеціальністю «Спеціальна освіта»; кваліфікація: логопед, вчитель-дефектолог, гувернер-дефектолог, організатор спеціальної та інклюзивної освіти, інструктор з адаптивного фізичного виховання, фахівець інклюзивно-ресурсного центру (диплом M 21040781від 31 травня 2021).
2000–2004 – аспірантура Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.
1998–2002 – Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини за спеціальністю «Педагогіка і методика середньої освіти. Українська мова і література»; кваліфікація: магістр педагогічної освіти, викладач української мови і літератури (диплом з відзнакою ЕР №13636315 від 30 червня 2000 р.).
1993–1998 – Уманський державний педагогічний інститут ім. П. Г. Тичини за спеціальністю «Українська мова і література»; кваліфікація: учитель української мови і літератури та народознавства (диплом з відзнакою ЕР 10635708 від 10 липня 1998 р.).
Обов’язкові / вибіркові компоненти викладання: «Українська наукова мова», «Методика та організація філологічних досліджень», «Ділова українська мова», «Технології сучасного уроку української мови».
Сфера наукових інтересів: лексичні норми ділової мови; граматична парадигма частин мови в ділових паперах; етнографічна лексика та мовна картина світу українців; підготовка майбутніх учителів-філологів в умовах освітньо-комунікативного середовища ЗВО.
Інформація про стажування, підвищення кваліфікації:
2023 – Університет імені Адама Міцкевича (Польща), Міжнародна літня школа «University Library and Digital Transformation», проєкт «UNIWERSYTET JUTRA II-POWR.03.05.00-00-Z303/18», 29.10–04.11.2023 р. (сертифікат UAM-UJII-UL-623).
2023 – Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, курси підвищення кваліфікації зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки за напрямом: «Інноваційні технології у професійній діяльності викладача», 180 годин / 6 кредитів ЄКТС (свідоцтво серія ПК 02125639/001044-23 від 30 листопада 2023 р.)
2023 – НАПН України, ДЗВО «Університет менеджменту освіти», Центральний інститут післядипломної освіти, підвищення кваліфікації за програмою «Науково-педагогічні працівники університетів, академій, інститутів», 180 годин / 6 кредитів ЄКТС (свідоцтво серія СП № 35830447/2620-23 від 17 листопада 2023 р.).
2023 – Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, підвищення кваліфікації за програмою «Методика навчання української мови у середній і старшій (профільній) школі», 180 годин / 6 кредитів ЄКТС (свідоцтво серія ПК № 02125510/002666-23 від 31 березня 2023 р.).
2022 – Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, підвищення кваліфікації, VI усеукраїнська науково-практична конференція «Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника», 15 годин / 0,5 кредитів ЄКТС (свідоцтво серія ФІСФ № 2710/342 від 27-28 жовтня 2022 р.
2022 – Фундація «Зустріч» (Польща) – кафедра Польсько-Українських Студій Ягеллонського університету (Польща) – Луганський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (Україна) – громадська організація «Соборність» (Україна), міжнародне стажування для педагогічних і науково-педагогічних працівників «Фандрейзинг та організація проєктної діяльності в закладах освіти: європейський досвід», 180 годин / 6 кредитів ЄКТС (сертифікат SZFL-002077 від 18 грудня 2022 р.).
2022 – Польсько-українська фундація «Інститут Міжнародної Академічної та Наукової Співпраці» – Вищий Семінаріум Духовного університету UKSW у Варшаві, програма «Академічна доброчесність» (IIASC, KRS: 0000647929); 16 травня – 24 червня 2022 р., 180 годин / 6 кредитів ECTS (сертифікат KW – 240622/085 від 24.06.2022 р.).
2022 – Український інститут науково-технічної експертизи та інформації, підвищення кваліфікації за програмою онлайн-семінару «Цифрова наука та інструменти для роботи з текстовими даними», 2 академічні години (сертифікат від 27 вересня 2022 р.).
2021 – Волинський національний університет імені Лесі Українки, підвищення кваліфікації за програмою науково-практичного семінару «Лінгвостилістика ХХІ століття: стан і перспективи», 15 годин / 0,5 кредитів ЄКТС (свідоцтво н/с № 391/21 від 29 червня 2021 р.).
2020 – Сумський державний університет, підвищення кваліфікації за програмою «Діджиталізація бібліотечної справи: інструменти та методи реалізації», 60 годин / 2 кредити ЄКТС (свідоцтво № 05408289/1762-20 від 09 жовтня 2020 р.)
2017 – гуманітарний факультет університету Порто (Португалія), міжнародне стажування в межах проєкту Mobileplus2 Erasmus.
Статті у журналах з імпакт-фактором, які входять до міжнародних наукометричних баз даних Scopus або Web of Science:
Innovative pedagogical technologies – the most important resource in modernizing the training of a modern specialist / Balalaieva, O., Mochan, T., Hryhorenko, T., Andreikova, I., Paltseva, V., & Podkovyroff, N. (2023). Amazonia Investiga, 12(63), 67–76. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:001018360400006
Formation of a Professional Communication Culture Among the Students Using Information Technologies. / T. Grygorenko etc. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. 22(9), Р. 75–82. URL: http://paper.ijcsns.org/07_book/202209/20220912.pdf
Prospective Directions of Using Multimedia Technologies in the Training of Future Specialists. / T. Grygorenko etc. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. 22(6), Р.739–746. URL: http://paper.ijcsns.org/07_book/202206/20220693.pdf
Human mental activity and its verbalization / Koval, V., Rozghon, V., Gontsa, I., Hryhorenko, T., Kolomiiets, I. Ad alta-journal of interdisciplinary research. 2021, Vol. 11, Issue 2, Page 71–75, Special Issue 22. URL: https://publons.com/publon/50558665/
The Training of Future Teachers for Innovative Teaching Activities / T. Grygorenko etc. Postmodern Openings. 2021. № 12 (1). P. 22–38. DOI: 10.18662/PO/12.1/243
Improving of Educational Programs for the Formation of Information and Communication Competence of Teachers / T. V. Grygorenko etc. Propositos y representaciones. 2021. Vol. 9, SPE(2). DOI: 10.20511/pyr2021.v9nSPE2.995
Developing Healthcare Competency in Future Teachers / T. V. Grygorenko etc. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2020. Vol. 12, Issue 3. Р. 24–43. DOI: 10.18662/rrem/12.3/307, WOS:000614810500002
Публікації в періодичних наукових виданнях, зарахованих до переліку фахових видань України:
Інновації в галузі IT та їх відображення в лексиці: аналіз нових термінів. Вісник науки та освіти. Київ, 2024. 8 (26). С. 175–185. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/14515
Професійно-комунікативна діяльність майбутніх учителів української мови та літератури. Актуальні питання у сучасній науці. Київ, 2024. 6(24). С. 787–797. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/12374
The potential of the thematic group wreath – crown: ethnocultural aspect // Grygorenko T.V., Gontsa I.S. Вісник науки та освіти. Київ, 2023. 1(7). С. 286–297. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/3600
Методологічні виміри формування професійної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури / Коваль В. О., Григоренко Т. В. Актуальні питання у сучасній науці. Київ, 2023. 3(9). С. 398–412. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/4025/4047
Вплив освітнього середовища закладів вищої освіти на формування ключових компетентностей та соціальних навичок здобувачів / Демченко І. І., Григоренко Т. В., Ревнюк Н. І., Іващенко К. В. Наукові інновації та передові технології. Київ, 2023. 2(16). С. 271–284. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/3670/3690
Formation of communicative competence in the recipients of higher education using propriative vocabulary / Iryna Gontsa, Tetiana Hryhorenko. Молодь і ринок. Дрогобич, 2023. 4 (212), 67–71. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/279108
Використання технології контекстного навчання у формуванні комунікативно-педагогічної компетентності майбутніх учителів-філологів. Молодь і ринок. Дрогобич, 2020. 5 (184). С. 67–71. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/223072/223352
Організаційно-педагогічні умови підготовки майбутніх учителів-філологів в умовах освітньо-комунікативного середовища закладів вищої освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Умань, 2020. 4. С. 120–127. URL: http://znp.udpu.edu.ua/article/view/224177
Організація та проведення дослідження ефективності системи підготовки майбутніх учителів-філологів в умовах освітньо-комунікативного середовища ЗВО. Молодь і ринок. Дрогобич, 2020, 6/7 (185–186). С. 85–88. URL: http://mir.dspu.edu.ua/issue/view/13705
Проєктування моделі освітньо-комунікативного середовища професійної підготовки учителів-філологів ЗВО. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми, 2020. 7 (101). С. 44–55.
Удосконалення підготовки майбутніх учителів-філологів в умовах освітньо-комунікативного середовища закладу вищої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Сєвєродонецьк, 2020. 4 (97). С. 55–66.
Формування майбутнього вчителя-філолога в умовах освітньо-комунікативного середовища ЗВО. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми, 2020. 9 (103), С. 145–156.
До проблеми формування інформаційно-комунікативної компетентності студентів-філологів / Григоренко Т. В., Захаревич М. А. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. Умань, 2020. 2 (4). С. 25–32. URL: http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/222898
Саморозвиток студентів в мультимедійному освітньому середовищі з погляду гуманістичної педагогіки / Григоренко Т. В., Захаревич М. А. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань, 2020. 2 (22). С.185–192. URL: http://psv.udpu.edu.ua/article/view/222710
Професійна підготовка вчителів-філологів в американських закладах вищої освіти / Григоренко Т. В., Коваль В. О. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Умань, 2020. 3. С. 36‒44. URL: http://znp.udpu.edu.ua/article/view/219087
The US models of professional training for language teachers. Comparative Professional Pedagogy. Khmelnytsk, 2020. 10 (2–3). С. 54-61.
Монографії:
Професійна підготовка вчителів української мови і літератури до використання освітянських електронних ресурсів в умовах освітньо-комунікативного простору закладів вищої освіти. Інновації в сучасній освіті: методологія, технологія, дидактичні та виховні аспекти : монографія / за заг. ред. В. В. Іванишин. Кам’янець-Подільський. Заклад вищої освіти «Подільський державний університет». Рига, Латвія : «Baltija Publishing», 2023. С. 161–177. URL: https://cutt.ly/reAVtpoS
Підготовка майбутніх учителів-філологів в умовах освітньо-комунікативного середовища закладів вищої освіти. Хмельницький : Бідюк Є. І., 2020. 360 с. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/16703
Етнографічна лексика і фразеологія у складі української літературної мови. Умань: Жовтий О.О., 2010. 216 с.
Посібники:
Методика навчання української мови у закладах загальної середньої освіти (профільний рівень); уклад. В. О. Коваль, Т. В. Григоренко, К. А. Маслюк. Умань : Візаві, 2023. 307 с.
Технології навчання української мови. Умань : Візаві, 2020. 196 с.
Ділова українська мова. Умань : Візаві, 2017. 94 с.
Ділова українська мова: лабораторні роботи : посіб. для студ. ф-ту укр. філол. денної та заочної форми навч. / уклад. Т. В. Григоренко. Умань, 2015. 102 с.
Ділова українська мова: самостійна робота студента : посіб. для студ. ф-ту укр. філології / уклад. Т. В. Григоренко. Умань : Жовтий О. О., 2015. 123 с.
Апробаційні, науково-популярні, консультаційні (дорадчі), науково-експертні публікації з наукової або професійної тематики:
Orientation of higher education institutions on the enrichment of national-historical, cultural-educational traditions for the development of human capital. Věda a perspektivy. 2024. № 6 (37). P. 70–80. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vp/article/view/12535
Modern approaches to the professional development of philology teachers’ methodological competence: thoeretical aspect / Valentyna Koval, Tetiana Hryhorenko. Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w Katowicach, 2023, nr 1. s. 75–83. URL: https://cutt.ly/6eAVrlh3
Формування професійної та цифрової компетентності в педагогічних університетах Канади / Григоренко Т., Захаревич М. International scientific conference «Research activities and achievements in pedagogy and psychology» : conference proceedings (April 5–6, 2023. Częstochowa, the Republic of Poland). Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2023. Рages 95–99. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/325/8985/18794–1
Освітньо-комунікативне середовище – сучасні реалії. // Григоренко Т., Захаревич М. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 16–18 березня 2023 р.)/ Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. С. 198–201. URL: https://cutt.ly/0eAVtGMz
Підготовка майбутніх учителів української мови та літератури в умовах освітньо-комунікативного середовища закладів вищої освіти як система / Григоренко Т. В., Коваль В. О. International scientific conference «Innovative aspects of the development of philological sciences» : conference proceedings (April 5–6, 2023. Częstochowa, the Republic of Poland). Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2023. Рages 201–205. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/323
Академічна доброчесність: досвід Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Академічна доброчесність: виклики сучасності: збірник наукових есе учасників дистанційного етапу наукового стажування для освітян (Республіка Польща, Варшава, 16.05.– 24.06.2022 р.) / уклад. Ю. Главчева; Польсько-українська фундація «Інститут Міжнародної Академічної та Наукової Співпраці»; Духовна Академія Університету Кардинала Стефана Вишинського; Фундація ADD. Варшава, 2022. С. 72–78. URL: https://cutt.ly/IeAC3kPL
Orientation of higher education institutions on the enrichment of national-historical, cultural-educational traditions for the development of human capital / T. Grygorenko etc. Věda a perspektivy. 2022. № 8 (15). P. 70–80. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vp/issue/view/78
Improving the would-be teachers of philology training in the educational and communicative environment of institutions of higher education. / Grygorenko Tetyana, Koval Valentyna. Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w Katowicach, 2022, nr 15. S. 83–94. URL: https://cutt.ly/HeAC8wqa
Структура освітньо-комунікативного середовища закладів вищої освіти. Шістдесят восьмі економіко-правові дискусії. Серія: Соціальні та гуманітарні науки: матеріали Міжнародної наукової інтернет-конференції, (м. Львів, Україна – м. Переворськ, Польща, 27–28 вересня 2022 р.). ГО “Наукова спільнота”; WSSG w Przeworsku. Львів : ФОП Шпак В. Б. С. 89–94.
Orientation of higher education institutions on the enrichment of national-historical, cultural-educational traditions for the development of human capital / T. Grygorenko etc. Věda a perspektivy. 2022. № 8 (15). P. 70–80. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vp/article/view/2339/2341
Досвід підготовки майбутніх учителів-філологів у країнах Європейського Союзу. Актуальні проблеми прикладної лінгвістики : матеріали Міжнар. інтернет-конф. URL: https://cutt.ly/CeAC4J6u
The levels of formation of Ukrainian university students personal self-determination in higher education / Grygorenko Т. etc. Humanities & Social Sciences Reviews. 2020. № 8 (3). Р. 489–497. URL: https://mgesjournals.com/hssr/article/view/hssr.2020.8353/2992
Застосування інноваційних технологій навчання у підготовці студентів-філологів: психодидактичний підхід. Актуальні проблеми сучасної психодидактики: філософські, психологічні та педагогічні аспекти : матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф., 7 верес. 2020 р. Умань : Візаві, 2020. С. 55–56.
Застосування методу тестування з використанням інтернет-технологій. Теорія і практика підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. семінару. Умань : Візаві, 2020. С. 37–39.
Технології розвитку творчих здібностей студентів-філологів. Сучасні проблеми обдарованості особистості : матеріали I Міжнар. наук.-практ. конф. Умань : Візаві, 2020. С. 41–43.
Підвищення мотивації до професійно-комунікативної діяльності майбутніх учителів-філологів технологією портфоліо. Теорія і практика підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. семінару, 10 лютого 2018 р. Умань : Візаві, 2019. С. 78–79.
Психодидактичні аспекти створення та функціонування комунікаційно-інформаційного освітнього середовища для студентів-філологів. Актуальні проблеми сучасної психодидактики: філософські, психологічні та педагогічні аспекти : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Умань : Візаві, 2018. С. 17–19.
Технології функціонування комунікаційно-інформаційного освітнього середовища для студентів-філологів. Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи : матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф., 24 лист. 2018 р. Умань : Візаві, 2018. С. 21–22.
Інформаційно-комунікаційне середовище як основний складник професійної підготовки майбутніх учителів-філологів. Innovationsand Modern Technologyinthe Education System: Contributionof Poland And Ukraine : proceedings of International scientificand practical conference. Sandomierz : Humanities and Natural Sciences University in Sandomierz, 2017. P. 123–125.
Освітньо-комунікативне середовище ВНЗ. Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи : матеріали II Міжнар. наук.-практ. конф., 21 верес. 2017 р. Умань : Візаві, 2017. С. 17–20.
Особливості конструювання тестів для вимірювання рівнів сформованості комунікативної компетентності. Теорія і практика підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. семінару. Умань : Жовтий О. О., 2017. С. 67–68.
Роль інформаційно-комунікаційного середовища у професійній підготовці майбутніх учителів-філологів. Modern methods, innovationsand operational experienceinthe fieldof pychologyand pedagogics : proceedings of International research and practice conf. Lublin : Baltija Publishing, 2017. P. 133–136.
Виконання функцій члена редакційної колегії
Член редколегії видання «Слобожанський науковий вісник. Серія Філологія», внесеного до переліку наукових фахових видань України (Суми, із 2023 р.).
Член редколегії наукового видання «Наука. Освіта. Молодь» (Умань, із 2022 р.).
Член редколегії «Збірника наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини», внесеного до переліку наукових фахових видань України (2015–2019 рр.).
Керівництво студентською науковою роботою
Керівник студентського наукового гуртка «Функціональні аспекти сучасної української мови» (2014–2024 рр.).
Підготувала переможця Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з української мови, літератури (з методикою їх викладання) – Пивовар Л., диплом ІІ ступеня, Київ, 2021 р.
Діяльність за спеціальністю у формі участі у професійних та/або громадських об’єднаннях
Член громадських організацій «Інноваційні обрії України» (довідка про членство, 2023 р.), «Спілка освітян України» (посвідчення колективного члена СОУ, 2022–2024 рр.).
Член Міжнародної асоціації сучасної освіти, науки та культури (із 2020 р.).
Нагороди: Грамота Міністерства освіти і науки України (2021 р.), Подяка Міністерства освіти і науки України (2015 р., 2021 р.), Подяка Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (2015 р., 2021 р.), Грамоти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (2008 р., 2011 р.).