Фольклорна
Згідно з навчальним планом фольклорна та етнографічна практики відбуваються після вивчення студентами таких дисциплін: «Фольклор», «Українознавство» (І курс) «Етнографія України» (ІІ курс, спеціалізація «Українознаввство»).
Організацію та керівництво фольклорною та етнографічною практикою здійснюють викладачі кафедри української літератури, українознавства та методик їх навчання.
Під час практик реалізуються такі завдання:
навчальне – поглибити знання студентів з української народної словесності та традиційної народно-побутової культури;
наукове – виробити у студентів навички, технологію ведення наукового дослідження, уміння спостерігати, порівнювати, співставляти факти;
професійне – формувати у студентів навички фольклориста й етнографа-збирача.
Мета етнографічної практики полягає у дослідженні традиційної матеріальної та духовної культури Черкаського краю.
Головним завданням практик є проведення фольклорно-етнографічних експедицій у населені пункти Черкаського краю.
Під час практик студенти-філологи роблять перші самостійні кроки на фольклорно-етнографічній ниві, розкривають для себе специфіку живого фольклорного процесу, вчаться практично застосовувати здобуті теоретичні знання, поступово набувають необхідного для майбутньої професійної діяльності досвіду фольклористично-етнографічної праці в польових умовах.
Практики дають можливість найкраще вивчити історію, фольклор, культурно-побутові особливості конкретного населеного пункту, ознайомитися з його історичними пам’ятками та носіями народної творчості.
Студенти здійснюють пошукову роботу згідно з тематикою наукових досліджень науково-дослідної лабораторії «Проблеми підготовки студентів-філологів до українознавчої роботи в школі» (керівник – професор Наталія Петрівна Сивачук).
Тематика досліджень фольклорно-етнографічних практик:
- Фольклорна спадщина Черкаського краю.
- Традиційна народно-побутова культура Черкаського регіону.
- Народні промисли та ремесла Черкащини.
- Народний розпис Черкащини.
- Народні художники Черкащини.
- Народні гончарі Черкащини.
- Вишивка Черкащини, майстри вишивки.
- Кобзарі та лірники Черкащини.
- Календарна обрядовість Черкаського регіону.
- Родинна обрядовість Черкаського регіону.
- Родинне виховання: регіональний аспект.
- Елітарні родини Черкащини.
- Національно-патріотичне виховання засобами українознавства.
- Козацькі традиції Черкаського регіону та ін.
На підсумковому етапі фольклорної та етнографічної практик відбуваються звіти студентів, які складаються з кількох етапів:
1) наукові виступи студентів за результатами практики на засіданні лабораторії «Проблеми підготовки студентів-філологів до українознавчої роботи в школі»;
2) публічний концерт, на якому студенти відтворюють записані у селах пісні, танці й фрагменти стародавніх обрядів;
3) участь студентів у науковій студентській конференції.
Всі фольклорні й етнографічні матеріали, зібрані під час практик, постійно поповнюють фонди лабораторії «Проблеми підготовки студентів-філологів до українознавчої роботи в школі». Впродовж останніх років було укладено науковий архів лабораторії, яким послуговуються студенти, вчителі, викладачі, науковці. На часі картографування фольклорних текстів та явищ народної культури Уманщини.
За результатами практики укладаються посібники фольклорно-етнографічної спадщини досліджуваних сіл, виконуються наукові роботи.
Програма ФОЛЬКЛОРНА ПРАКТИКА – ФУФ 2019-2020
Методичні рекомендації фольклорна практика 2018
Запитальник ФОЛЬКЛОРНА ПРАКТИКА
