Бакалавр (укр.)
Профіль програми
Бакалавр наук з освіти Галузь знань: 01 Освіта Спеціальність: 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) |
||||
Тип диплома та обсяг програми | Одиничний ступінь, 240 кредитів ЄКТС. | |||
Вищий навчальний заклад | Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини | |||
Акредитаційна інституція | Національна агенція забезпечення якості вищої освіти | |||
Період акредитації | Програма впроваджується в 2016 році | |||
Рівень програми | FQ – EHEA – перший цикл, QF-LLL – 6 рівень, НРК – 6 рівень. | |||
а | Мета програми | |||
Забезпечити освіту в галузі української мови і літератури із широким доступом до працевлаштування, підготувати студентів до педагогічної діяльності з можливостями подальшого навчання. Використовуючи інноваційну модель підготовки фахівця-філолога, надати студентам ґрунтовні знання з української мови та літератури, виробити в них критичний підхід до розуміння особливостей розвитку мови та літератури в діахронії та специфіки їх функціонування на сучасному етапі. | ||||
б | Характеристика програми | |||
1 | Предметна галузь, напрям | Українська мова, мультидисциплінарна; галузь знань – українська мова та дотичні – російська мова, польська мова, теорія комунікації, знання іноземної – бажано. Програма передбачає такі компоненти:
– цикл загальної підготовки (88 кредитів ЄКТС, 2640 годин); – цикл професійної підготовки (67 кредитів ЄКТС, 2010 годин; разом з практичною підготовкою); – дисципліни вільного вибору (60 кредитів ЄКТС, 1800 годин); – практична підготовка – 24 кредити; – атестація – 1 кредит. |
||
2 | Фокус програми: загальна/спеціальна | Загальна освіта за предметною галуззю з урахуванням спеціалізацій. | ||
3 | Орієнтація програми | Орієнтація на дослідження з великою складовою комунікативних та міжособистісних навичок рідною та іноземною мовами. Спеціальні матеріали будуть надані Українським мовно-інформаційним фондом. | ||
4 | Особливості програми | Студенти можуть робити акцент або на лінгвістиці, або на літературознавстві, або ж на спеціалізації. Мобільність за програмами МіГуС, Еразмус – рекомендується, але не є обов’язковою; усі студенти беруть участь у спеціальних семінарах разом зі студентами-учасниками програм МіГуС, Еразмус. | ||
в | Працевлаштування та продовження освіти | |||
1 | Працевлаштування | Випускників програми призначено для викладацької, навчально-виховної, науково-методичної та управлінської діяльності в системі освіти України відповідно до отриманої спеціальності. Бакалавр може бути використаний для роботи в навчальних закладах, навчально-виховних, наукових і методичних установах на посадах, передбачених для заміщення спеціалістами з базовою вищою освітою типовими номенклатурами посад, у літературно-видавничій галузі, у друкованих та електронних засобах масової інформації, PR-технологіях, у різноманітних фондах, спілках, фундаціях гуманітарного спрямування, музеях, мистецьких і культурних центрах тощо. | ||
2 | Продовження освіти | Бакалавр філології має право на подальше здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня магістра за відповідною спеціальністю. | ||
г | Стиль та методика навчання | |||
1 | Підходи до викладання та навчання | Програмою передбачено студентоцентрований стиль навчання, самонавчання, проблемно-орієнтоване навчання. Лекційні курси поєднано із семінарськими, практичними, лабораторними заняттями, спеціальними та педагогічними практиками. Навчання відбувається в малих групах (до 20 осіб) з науковими дискусіями, підготовкою індивідуального навчально-дослідного завдання та його презентацією. | ||
2 | Система оцінювання | Оцінювання знань студентів здійснюється відповідно до Положення УДПУ «Про кредитно-трансферну систему оцінювання знань студентів». Критерії оцінювання знань і умови визначення навчального рейтингу з кожної дисципліни, затверджені на засіданні кафедри, мають бути доведені до відома студентів на першому занятті. | ||
д | Програмні компетентності | |||
1 | Загальні | Аналіз та синтез. Здатність аналізувати, синтезувати, оцінювати, щоб виявляти педагогічні проблеми і виробляти рішення щодо їх усунення; здатність вчитися; автономія; здатність удосконалювати власне навчання, а також формування навчальних і дослідницьких навичок
Гнучкість мислення. Набуття гнучкого мислення, відкритість до застосування набутих знань та компетентностей у широкому діапазоні можливих місць роботи та повсякденному житті. Групова робота. Здатність до міжособистісного спілкування; комунікаційні навички, здатність до рефлексії, навички роботи в команді; навички планування та управління часом; уміння і здатність до прийняття рішень; Комунікаційні навички. Здатність до ефективного комунікування та до представлення складної комплексної інформації у стислій формі усно та письмово, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології та відповідні терміни. Етичні установки. Дотримання етичних принципів як з погляду професійної чесності, так і з погляду розуміння можливого впливу досягнень з філології на соціальну сферу; здатність цінувати різноманіття та мультикультурність; здатність до критичного мислення та рефлексії. |
||
2 | Фахові | Розуміння структури та сутності філологічної науки, поділу знань на мовознавчу та літературознавчу складові, усвідомлення специфіки кожної з них;
– розуміння лінгвістики як особливої науки, що вивчає структуру та функціонування мови; володіння знаннями з усіх галузей мовознавства, історії української мови та сучасної української мови; – розуміння закономірностей літературного процесу, художнього значення літературного твору в контексті суспільно-літературного процесу певної культурно-історичної епохи, усвідомлення художньої своєрідності літературного твору і загальної типології художньо-літературної творчості; – ефективне спілкування фаховою та іноземними (російська, польська, англійська, німецька, французька) мовами; – реалізація знань із основних понять і концепцій сучасної мовознавчої та літературознавчої наук, вільне оперування мовознавчим та літературознавчим матеріалом; – розуміння специфіки розвитку мовних і літературних процесів, їх зв’язку із суспільством, уміння використовувати ці знання в професійній діяльності; – здатність оперативно засвоювати нові теорії, концепції, методики дослідження, як у галузі філології, так і на межі різних гуманітарних наук; уміння правильно застосовувати теорію компаративістики до літературного матеріалу; – оперування сучасними методами в навчальному процесі в загальноосвітній школі; – володіння поглибленими знаннями у сфері викладання української мови як іноземної в обсязі, необхідному для здійснення професійної діяльності; – володіння сучасними методами отримання науково-бібліографічної інформації; – формування навичок аналізу та інтерпретації гуманітарних текстів; – формування навичок наукових досліджень у галузі філології; – формування практичних навичок застосування сучасних інформаційних технологій/ |
||
е | Програмні результати навчання | |||
Використовуючи поглиблені знання професійно-орієнтованих гуманітарних наук, спеціалізованих філологічних дисциплін, уміти здійснювати професійну науково-дослідну діяльність;
– уміти виявити мовне явище, зібрати матеріал, систематизувати та описати його; – уміти скласти план і програму; окреслити тематику контрольних завдань і творчих робіт; розробити системи вправ; визначати основну, довідкову, спеціальну літературу для підготовки й написання контрольних завдань і творчих робіт; – уміти користуватися різними методами під час організації навчального процесу в загальноосвітній та вищій школі, володіти сучасними освітніми технологіями та методами викладання, організації позааудиторної виховної роботи; – уміти кваліфіковано перекладати з іноземних мов на інші мови, зокрема на російську, з російської та української на іноземні, застосовувати навички усного та писемного перекладів; – уміти підготувати і провести урок з української мови та літератури будь-якого типу, використовуючи відповідні методи; уміти підготувати і провести урок з української мови у школі національної меншини, використовуючи відповідні методи; уміти підготувати оптимальний варіант вправ для вироблення умінь і навичок на конкретному уроці та реалізувати його; – використовуючи поглиблені знання професійно-орієнтованих гуманітарних та соціально-економічних дисциплін, навички викладання в загальноосвітній школі, навички науково-ділової комунікації (українською та іноземною мовами), вміти керувати індивідуальною професійною науково-дослідною та викладацькою діяльністю; – використовуючи поглиблені знання спеціалізованих літературознавчих і мовознавчих дисциплін, уміти здійснювати аналіз, систематизацію та прогноз мовно-літературних явищ, уміти розпізнавати, оцінювати та прогнозувати загальнокультурні, виховні, етичні наслідки певних процесів у мові та літературі; уміти узагальнювати та систематизувати явища літературного процесу, виявляти закономірності функціонування мовних явищ; – уміти реалізувати виховну мету уроку засобами української мови і літератури; – використовуючи поглиблені знання літературознавчих та мовознавчих дисциплін, уміти контролювати рівень засвоєння явищ мовного та літературного процесів; уміти визначати ступінь і глибину засвоєння учнями навчального матеріалу, використовуючи різноманітні прийоми й засоби контролю знань із мови та літератури. |
Структурно-логічна схема підготовки фахівця освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр»
Перелік дисциплін:
ГП1.01 Історія та культура України
НПП2.02 Історія зарубіжної літератури
НПП2.04 Вступ до літературознавства
ФП1.04 Історія української літератури