Поділитися новиною
ГОВОРЮ ЯК ДИХАЮ Рекомендуємо для ознайомлення
Кожна освічена людина повинна розумітися на питаннях мовної політики в державі та мати уявлення про мовну ситуацію.
Мовна політика – це свідомий і цілеспрямований вплив, який має на меті сприяти ефективному функціонуванню мови в різних сферах її застосування; сукупність ідеологічних принципів і практичних заходів щодо розв’язання мовних проблем у соціумі, державі; сукупність політичних і адміністративних заходів, спрямованих на надання мовному розвиткові бажаного спрямування. Для вироблення мовної політики у певній державі потрібне вивчення мовної ситуації як сукупності форм існування однієї мови або сукупності мов у їх територіально-соціальному взаємовідношенні і функціональній взаємодії в межах певних географічних регіонів або адміністративно-політичних утворень.
Соціолінгвістичні аспекти дослідження мови – завжди на часі. Знаковою подією сучасної соціолінгвістики став вихід під грифом Інституту української мови Національної академії наук України колективної монографії, яка присвячена питанням регулювання мовної політики і мовної ситуації в Україні:
ТЕРИТОРІАЛЬНІ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ УМОВИ ФУНКЦІОНУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В УКРАЇНІ: монографія [автори: С.О.Соколова, М. О. Гонтар, О. М. Данилевська, Г. М. Залізняк, Л. Т. Масенко, О. Г. Руда, В. М.Труб, І. М. Цар; відп. редактор С. О. СОКОЛОВА]. Київ, 2023. [Електронне видання]. https://drive.google.com/…/11JdbR5cFq0miGqAWbWu…/view…
У колективній монографії представлено результати дослідження мовної ситуації України, виконаного протягом 2016–2020 рр. співробітниками групи соціолінгвістики Інституту української мови НАН України. Уперше на великому фактичному матеріалі апробовано методику комплексного багатокомпонентного аналізу, до якого залучено результати статистично достовірного соціологічного опитуванння, здійсненого завдяки участі в міжнародному науковому проєкті, фінансованому Фондом Фольксваген, та власного опитування цільової авдиторії (студенти та викладачі закладів вищої освіти, працівники закладів середньої освіти), матеріали фокусгрупового дослідження, аналіз мовних біографій та медійних текстів.
На цьому матеріалі висвітлено основні особливості перебігу мовних процесів у різних регіонах країни і серед мовців з різними соціальними характеристиками. Особливу увагу приділено функціонуванню мови в освіті, у засобах масової комунікації, сфері обслуговування, серед молодого покоління тощо. Динаміку розвитку мовної ситуації простежено шляхом порівняння з її попередніми зрізами, зокрема з проведеним 11-ма роками раніше опитуванням проєкту INTAS.
З метою глибшого розуміння процесів мовного розвитку у праці схарактеризовано також еволюцію мовного законодавства і особливості його реалізації в реальному часі, висвітлено дискусії навколо мовного питання. Зважаючи на зміни, які відбулися в мовній свідомості громадян України після повномасштабного вторгнення Росії, вже написані розділи монографії переорієнтовано з погляду актуальності отриманих результатів і накреслено завдання подальших досліджень.
Книгу адресовано мовознавцям, соціологам, політологам, журналістам, фахівцям з мовного планування, працівникам сфери державного управління.
Рекомендуємо для ознайомлення!
Кандидат філологічних наук,
доцент кафедри прикладної лінгвістики,
зарубіжної літератури
та журналістики Лариса ЗАДОЯНА
Переглядів 335