Поділитися новиною
ГОВОРЮ ЯК ДИХАЮ Комунікативний кодекс
Комунікативний кодекс — система принципів, правил і конвенцій спілкування, які регулюють мовленнєву поведінку учасників комунікації й ґрунтуються на певних категоріях і критеріях.
В основі комунікативного кодексу — комунікативна мета і комунікативний намір. Ці фундаментальні категорії виконують регулятивну функцію у спілкуванні, приводячи в дію критерії, правила і принципи мовленнєвого спілкування.
Складники комунікативного кодексу. До них належать принципи, правила і конвенції спілкування: принципи спілкування — найзагальніші вимоги до процесу інтеракції в межах комунікативного акту, вимоги до всіх учасників спілкування; правила спілкування — це вимоги до одного з учасників комунікації (адресанта чи адресата), яких він повинен дотримуватись у процесі інтеракції; конвенції спілкування — звичаї (або домовленості) у процесах спілкування, певні елементи культури, які можуть варіюватися, не впливаючи на стратегії.
Основні принципи спілкування та максими їх утілення. Найважливішими принципами міжособистісного спілкування вважають принцип Кооперації (Співробітництва), сформульований американським логіком Г.-П. Грайсом, і принцип Ввічливості (Етикетності), описаний американським дослідником прагматики мовлення Дж. Лічем.
Принцип Кооперації. Це єдність максим (лат. maxima — основне правило), які, на думку Г.-П. Грайса, визначають внесок учасників комунікативного акту в мовленнєву ситуацію. Кожна максима складається з кількох постулатів. Грайс виокремлює чотири максими: повноти інформації, якості інформації, релевантності, манери.
Максима повноти інформації. Пов’язана з кількістю (точніше, дозуванням) інформації, «задіяної» в комунікативному акті.
Постулати цієї максими:
- висловлювання повинно мати не менше інформації, ніж потрібно;
- висловлювання повинно мати не більше інформації, ніж потрібно.
Максима якості інформації. Передбачає істинність висловлювання. Максима реалізується в таких постулатах:
- не говори того, що вважаєш неістинним;
- не говори того, для чого у тебе немає достатній підстав.
Максима релевантності (відношення). Суть її в тому, що учасники спілкування для досягнення комунікативної мети повинні здійснювати доцільні комунікативні вчинки, які не суперечать кооперативній інтеракції.
Найважливіші постулати цієї максими:
- не відхилятися від теми;
- бути релевантним, тобто говорити по суті.
Максима манери (способу). Полягає у зверненні до способу передавання інформації, тобто пов’язана не з тим, про що говориться, а з тим, як говориться.
Ця максима втілюється в один загальний постулат:
- висловлюйся чітко
і кілька додаткових:
- уникай незрозумілих висловів;
- уникай неоднозначності;
- будь лаконічним;
- будь організованим.
Принцип Ввічливості (Етикетності). Дотримання принципу Ввічливості створює прийнятну атмосферу спілкування, нормальне тло для реалізації комунікативних стратегій. Найважливіші максими цього принципу: тактовності, великодушності, схвалення, скромності, згоди, симпатії.
Максима тактовності. Це максима меж особистісної сфери (приховані комунікативні наміри, уникнення потенційно небезпечних тем, тем, неприємних співбесідникові та ін.), обережності у поводженні з комунікативною стратегією співбесідника. Вона враховує чинник дистанції стосовно мовної комунікації: начальник — підлеглий, колега — колега, друг — друг, ворог — ворог тощо.
Максима великодушності. Сутність її — у необтяжуваності співбесідників розмовою, в захисті їх від постійного домінування у процесі комунікативного акту. Комунікативний акт повинен будуватись відповідно до принципу рівномірного розподілу мовленнєвої ініціативи.
Максима схвалення. Це максима позитивної оцінки інших. Позитивність як принцип оцінювання має бути основою світогляду мовця. Йдеться про максиму позитивної налаштованості в комунікації: «Не засуджуй інших», «Не підважуй мовленнєвої репутації інших».
Максима скромності. Полягає у відхиленні компліментів (похвал) на власну адресу. Однак це слід зробити у такій формі, щоб не образити того, хто хвалить. Ідеться про міру самооцінки мовця, яка не повинна бути заниженою чи завищеною.
Максима згоди. Це максима неопозиційності у спілкуванні, протилежність стереотипному твердженню, що у суперечці народжується істина. Сучасна версія цього твердження така: «У суперечці народжується істина, але гине симпатія».
Максима симпатії. Вона полягає в доброзичливості й часто виступає умовою «роботи» інших максим етикетності.
Однак жодна з максим не здатна гарантувати вдалий комунікативний акт. Більше того, окремі максими можуть не узгоджуватися з іншими, заперечувати одна одну.
Кандидат філологічних наук,
доцент кафедри прикладної лінгвістики
та журналістики Лариса ЗАДОЯНА
Переглядів 338